page-header

naviadmi ۱۱ شهریور, ۱۳۹۷

انتخاب رنگ متناسب با برند

  • gallery-item
  • gallery-item
  • gallery-item

 

ماهیت هر رنگ ترکیبی است از معنی حسی که همان روانشناسی رنگ است، به علاوه معنی رمزگانی یا قراردادی که همان نشانه شناسی رنگ است. دنیای پیرامون ما از دو عنصر فرم (شکل) و رنگ تشکیل شده است .رنگ به فرم کمال می‌بخشد و به آن جان می‌دهد. انتخاب رنگ برای برندها فرایند پیچیده‌ای است که باید با درنظر گرفتن این مولفه‌ها انجام شود.
به رنگ و رنگ‌شناسی و ترکیب رنگ بسیار پرداخته شده است. من در این درس گفتار قصد دارم تا به نکاتی اشاره کنم که یک طراح برندپرداز نیاز دارد تا متناسب‌ترین رنگ را با توجه به هویت برند مورد نظرش انتخاب یا تعیین کند. از اینرو به همه مولفه مربوط به رنگ که در مبانی رنگ گفته شده، پرداخته نشده است. پرداختن به چند اصطلاح مهم و کاربردی برای ورود به بحث انتخاب رنگ برای برند ضروری است. درک درست این اصطلاحات در دریافت ما از بحث کمک خواهد کرد.

 

فام (Hue)
به نام رنگ در وضعیت خالص فام می‌گویند. مقادیر آن بین ۰ تا ۳۶۰ درجه از قرمز تا بنفش است. رنگ‌ها به دو دسته کلی فام‌دار یا کروماتیک (قرمز، آبی، زرد و…) و بی‌فام یا آکروماتیک (مشکی، سفید و خاکستری) تقسیم می‌شوند.

 

 

اشباع (Saturation)
به محدوده یک رنگ خالص بین (۰٪) تا (۱۰۰٪) را درجه اشباع رنگ می‌گویند. در طراحی گرافیک و انتخاب رنگ برای برند درجات مختلف یک رنگ در نظر گرفته می‌شود. اما محدود دقیق‌تر و موارد استفاده از آن در برندبوک یا راهنمای برند مشخص می‌شود.

 

 

درخشندگی (Lightness)
به محدوده بین تیرگی (ترکیب ۱۰۰٪ با رنگ مشکی) تا روشنی کامل (ترکیب با ۱۰۰٪ با رنگ سفید) را درخشندگی می‌گویند. هر فام رنگ (Hue) خالص دارای ۵۰% درخشندگی است. این مولفه در انتخاب رنگ برای هویت بصری برند بسیار مهم و ضروری است. تفاوت درخشندگی در احساسی که به بیننده منتقل می‌کند متفاوت است. پس درنظر گرفتن میزان درخشندگی در تناسب با هویت بسیار حائز اهمیت است.

سیر و روشنی (Tint)
رنگ سیر از ترکیب یک فام رنگ خالص با رنگ سفید حاصل می شود. در نتیجه رنگ سیر از رنگ اصلی روشن تر و شدت یا درجه اشباع آن کمتر است. در انتخاب پالت رنگ برای برند میزان سیر و روشنی یک رنگ در نظر گرفته می‌شود. اما محدود دقیق‌تر و موارد استفاده از آن در برندبوک یا راهنمای برند مشخص می‌شود.

سایه (Shade)
رنگ سایه از ترکیب رنگ اصلی با رنگ مشکی به‌وجود می‌آید. این خصوصیت به تغییر سن رنگ کمک شایانی می‌کند، هرچه رنگ به‌سمت تیرگی تمایل داشته باشد برای مخاطبی با سن بالاتر مناسب‌تر است.

تُن (Tone)
تُن یک رنگ از ترکیب رنگ خالص با رنگ طوسی یا خنثی به‌وجود می‌آید. اگر مقدار تن یک رنگ تغییر کند یعنی درصد طوسی آن کم یا زیاد شده است. تُن یک رنگ از خود رنگ ملایم‌تر است. از تن های رنگی در طراحی دکوراسیون داخلی، مد و فشن و لوازم آرایشی بهداشتی بیشتر استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

روشنایی (Brightness)
روشنایی رنگ خصوصیتی است که تحت تاثیر درخشندگی رنگ است و اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند. برای یک رنگ یا فام مشخص با اشباع بالا مقدار روشنایی خیلی شدیدتر است. در نتیجه هرچه درجه اشباع بالاتر رود تصویر روشن‌تر به‌نظر می‌رسد.

زیبایی‌شناسی رنگ‌ها

سه اصطلاح رایج برای ارزیابی رنگ‌ها از نظر زیبایی‌شناسی عبارت‌انداز:

        • امپرسیون(Impression) : ا حساسی که رنگ در قالب وجوه بصری به بیننده منتقل می‌کند.
  • اکسپرسیون (Expression) : این ویژگی بیان‌کننده میزان هیجان و تأثیر رنگ در ذهن بیننده است.
  • کنستراکسیون (Construction) : این خصوصیت به‌صورت سمبولیک یا نمادین نشان‌دهنده میزان تضاد و اختلاف میان حالت‌های مختلف یک رنگ است.

حس رنگ‌ها

رنگ‌های فعال (Active)
رنگ‌های گرم با درجه اشباع بالا «فعال» هستند و از نظر بصری شادابی و راحتی را در فضا القا می‌کنند. رنگ‌های گرم باعث فعال‌شدن واکنش‌های مغز شده و احساس هیجان، عشق و در بعضی مواقع عصبانیت را القا می‌کند. این مجموعه رنگ‌ها در کسب و کارهایی که ماهیت پرشور و هیجان دارند، بیشتر استفاده می‌شود. در فضاهای خیلی بزرگ استفاده زیاد از رنگ‌های گرم باعث ابهت فضا می‌شود و با رنگ‌های خنثی هم تطابق دارد. رنگ‌های گرم بر فعالیت روزمره زندگی ما می‌افزاید و به زندگی ضرباهنگ تند و شاد می‌بخشند. این رنگ‌ها فشار خون را بالا می‌برند، تنفس و ضربان قلب را تسریع بخشیده و گرمی و حرارت را به بیننده القا می‌کنند.

رنگ‌های غیرفعال (Passive)
رنگ‌های سرد و درجه اشباع پایین «منفعل» هستند و از نظر بصری برای هدایت احساسات و عواطف در فضا استفاده می‌شوند. رنگ‌های سرد باعث ایجاد اثرات منفعل در مغز می‌شود که احساس رضایت، آرامش و سکون تولید می‌کند. بنابراین بهترین طیف رنگی جهت ایجاد آرامش و تسکین و همچنین بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضای موجود، انتخاب رنگ‌های سرد است. طیف رنگی سرد موجب پایین آمدن فشار خون و کاهش سرعت تنفس و ضربان قلب می‌شوند.
رنگ‌های سرد، ساده و بی‌تکلف هستند و انتخابی مناسب برای محیط کار و اتاق خواب، که درآن به آرامش نیاز است، به‌شمار می‌روند. اما ایرادی که به رنگ‌های سرد چرخه رنگ می‌گیرند این است که فضا را سرد‌تر از آنچه هست نمایش می‌دهد.

رنگ‌های خنثی (Neutral)
رنگ های «خنثی» شامل سیاه، سفید، خاکستری، برنزه و قهوه‌ای است. آنها معمولاً با رنگ‌های لهجه روشن‌تر ترکیب می‌شوند اما می‌توانند به تنهایی در طراحی‌ها استفاده شوند. معانی و برداشت از رنگ‌های خنثی بیشتر به رنگ‌های اطراف آنها بستگی دارد.
رنگ‌های خنثی در بسیاری از مواد طبیعی مانند سنگ‌ها، خاک، زمین، چوب، حصیر، شن و امثال اینها و یا در برخی از مواد مصنوعی مانند شیشه، سیمان نیز دیده می‌شوند. رنگ‌های خنثی در طراحی دکوراسیون داخلی، مد و فشن و لوازم آرایشی بهداشتی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و کاربردی هستند. خنثی بودن آنها به این معناست که می‌توانید به‌راحتی در کنار هر رنگ دیگری بدون احتمال وجود از دست رفتن زیبایی‌های آن طرح، ترکیبی مناسب در فضا ایجاد کرد.

 

تکنیک‌های انتخاب رنگ در برندسازی

  • انتخاب رنگ براساس حوزه فعالیت
    رنگ‌ها مضامین و مفاهیم قراردادی دارند که به حوزه های شغلی خاص مرتبط است. مثلا رنگ‌های طیف آبی و تا سبز برای حوزه سلامت و رنگ‌های طیف قرمز تا زرد برای فست فود‌ها
  • انتخاب رنگ براساس مودبورد (Mood board)
    چیدمان تصاویری که تداعی‌کننده برند هستند و انتخاب پرتکرارترین رنگ از بین گزینه‌های موجود
  • انتخاب رنگ براساس هویت برند
    در چند مرحله ساده رنگ‌های برند را انتخاب کنید. شخصیت و کهن الگوی برند خود را شناسایی کنید. در این فرایند براساس ویژگی‌های شخصیتی برند، یک رنگ اصلی انتخاب کنید.

بعد از آنکه رنگ برند براساس هر کدام از تکنیک‌های بالا انتخاب شد، نوبت به توسعه رنگ می‌رسد. برای انتخاب رنگ دوم و سوم یا پالت رنگ برند از تکنیک‌های زیر استفاده کنید.

انتخاب تگ رنگ
در انتخاب یک تک رنگ به فاصله گرفتن از رنگ‌های پرتکرار حوزه صنعت و رنگ‌های رقبای مستقیم فاصله بگیرید تا برای ایجاد تمایز بصری بین رقبا کار ساده‌تری داشته باشید.

توسعه رنگ براساس ‌رنگ مکمل (Complementary colors)
بالاترین تضاد در رنگ‌ها مربوط به تضاد رنگ‌های مکمل است. به‌ویژه هنگامی که در غلیظ‌ترین حالت خود به‌کار می‌روند، تصویری پرطراوت خلق می‌کند.رنگ‌های مکمل ترکیبی بین رنگ‌های اصلی و مکمل همان رنگ هستند. بنابراین اگر رنگ برند شما یکی از تن‌های سه رنگ اصلی باشد رنگ مکمل آن در چرخه رنگ دقیقا روبروی آن قراردارد.

توسعه رنگ براساس ‌رنگ آنالوگ (Analogous) یا رنگ‌های مجاور یا هارمونیک (harmonious)

انتخاب رنگ آنالوگ یا هارمونیک با ترکیب رنگ‌هایی ایجاد می‌شود که در چرخه‌ی رنگ کنار یکدیگر قرار دارند. ترکیب این رنگ‌ها عموما احساس متانت و راحتی را به بیننده منتقل می‌کند. رنگ‌های هارمونیک عموما در طبیعت یافت می‌شوند و به نظر چشم‌نواز و هماهنگ می‌آیند. در انتخاب چنین رنگ‌هایی باید تلاش کرد از کنتراست یا تضاد زیاد استفاده نشود. یک رنگ غالبا به‌عنوان رنگ اصلی و یکی به عنوان رنگ پشتیبان انتخاب می‌گردد. در الگوهای سه‌گانه رنگ بهتر است از ترکیب -۱۰ -۳۰ -۶۰- استفاده شود. یعنی رنگ اصلی ۶۰ درصد و رنگ‌های بعدی به ترتیب ۳۰ و ۱۰ درصد استفاده شود.

توسعه رنگ براساس ‌الگوی سه گانه متساوی‌الاضلاع (Triad)
رنگهای این الگو از سه خانواده با فاصله‌ی برابر از همدیگر انتخاب می‌شوند. در استفاده از چنین چیدمانی، باید تعادل رعایت شود. بهتر است از یک رنگ به عنوان رنگ اصلی و از دو رنگ دیگر به عنوان آهنگ یا لهجهطرح استفاده کنید. در الگوهای سه‌گانه رنگ بهتر است از ترکیب -۱۰ -۳۰ -۶۰- استفاده شود. یعنی رنگ اصلی ۶۰ درصد و رنگ‌ ثانویه 30درصد و رنگ مکمل ۱۰ درصد استفاده شود.

توسعه رنگ براساس ‌الگوی سه گانه متساوی‌الساقین (split-complementary)
رنگ‌های این الگو از ترکیب یک رنگ با دو خانواده‌ همجوار شاخه مکمل رنگ اصلی ایجاد می‌شود. مطابق شکل، رنگ‌های همسایه‌ رنگ مکمل در کنار رنگ مورد نظر قرار گرفته‌اند. این هارمونی به همین دلیل از سه جزء تشکیل شده است. چنین ترکیبی مشابه طرح‌رنگ سه‌تایی، تضاد را به‌خوبی نشان می‌دهد. البته طرح ‌رنگ متساوی‌الساقین احساس تشنج و هرج‌و‌مرج را کمتر به بیننده منتقل می‌کند. در الگوهای سه‌گانه رنگ بهتر است از ترکیب -۱۰ -۳۰ -۶۰- استفاده شود. یعنی رنگ اصلی ۶۰ درصد و رنگ‌ ثانویه 30درصد و رنگ مکمل ۱۰ درصد استفاده شود.

توسعه رنگ براساس ‌الگوی چهارگانه مستطیل (Tetradic or Rectangle)
رنگ‌های این الگو از یک رنگ اصلی و مکمل همراه با دو رنگ همجوار رنگ تشکیل می‌شود. اگر به شکل دقت کنید، ترکیب گزینه‌ها شبیه به یک چهارضلعی است. پیشنهاد می‌شود از یک رنگ به‌عنوان رنگ اصلی استفاده شود. در استفاده از این الگوی رنگی بهتر است تعادل بین رنگ‌های سرد و گرم رعایت شود.

توسعه رنگ براساس ‌الگوی چهارگانه مربع (Square)

رنگ‌های این ترکیب تقریبا شبیه رنگ‌بندی چهارضلعی است. با این تفاوت که فاصله‌ رنگ‌ها در چرخه با یکدیگر برابر است. مشابه طرح‌رنگ چهارضلعی، بهتر است از یک رنگ اصلی استفاده کنید و تعادل بین رنگ‌های سرد و گرم را رعایت نمایید.

—————————————————————————————————————————–

سایت‌ها و ابزارهای رنگ‌بندی

https://color.adobe.com
http://colorblender.com
http://paletton.com
http://www.degraeve.com
http://www.colourco.de
http://www.colorschemer.com
https://galacticmilk.com/sphere
http://pourpre.com/colordb
http://www.colorhunter.com
https://colorhunt.co/

————————————————————————————————————————————————–

بازگشت به بالا